Helsingborg- Gilleleje 2014 (Racet)

Vi anlände kl 08.20 till Helsingborgs hamn med bil för att hinna med att fixa det sista på båten för att vara klara till rorsmansmötet klockan 09.00. Det såg ut att bli en fin helg med vindar som äntligen skulle passa oss. Vind mellan 2-6 m/s var utlovat både lördag och söndag.

Funderingar fram till rorsmansmötet var ju såklart hur banan skulle läggas. Det skulle visa sig att vi skulle söder ut för en kryss i sydlig vind och nord gående ström med endast en begränsing och det var trafiksepareringszonen. Därefter ner mot Ven NV för att sedan ta oss direkt till Helsingör och även här hålla oss utanför trafikzonen.

När det började närma sig vår jaktstartstid låg vi alldedes för långt ifrån linjen och bommade skottet med närmare 3 min. Surt!

Men nu hade vi äntligen fått lite fart på båten och kunde till viss del ta upp kampen. Det gällde att gå så nära land man vågade utan att hamna i vindskugga för byggnader mm. Vi tyckte vi gick rätt hyfsat men konstaterade efter en stund att Deheler29 Lova utökade sitt försprång och att Hanson31 Piano kom ångande bakifrån. Snart var han om oss och det kändes som om han seglade 20gr högre och betydligt snabbare. Helt otroligt! Vi klarade dock hålla de andra båtarna bakom oss fram till att vi gjorde ett dumt vägval in mot Råå och hamnade i ett stiltjebälte. Nu kom Farr30 bara 50m ifrån oss och aningen närmare land i full fart och hade träffat helt rätt. Vi jobbade på så gott vi kunde och kunde hålla undan för resten av båtarna fram till Ven NV. Innan vi nådde bojen började vinden mojna och vi såg att de tre första båtarna (Piano, Lova och Farr30) precis hann runda innan vinden lade sig helt. Dettta kom till att bli ett rejält bakslag. Vi låg och kämpade runt i 0.8knop f.ö.g för att försöka ta oss runt. Hur vi än gjorde så satte alltid den nordliga strömmen oss tillbaka. Nu såg vi att de resterande båtarna började komma ifatt. De stoppade också upp precis som vi gjort tidigare men nu låg vi alla samlade för en "omstart". När vinden äntligen kom så var det de som låg närmast Ven som lyckades bäst. Vi rundade som näst sista båt och fick verkligen kämpa oss runt i den sekundmeter som det blåste.

När vi äntligen rundat satte vi kurs mot svenska kusten igen då vi sett att det fanns vind mitt i sundet. Gennakern åkte upp! Vi hade stundtals svårt att bära den på grund av den svaga vinden men snart fyllde det på och vi gjorde en otrolig upphämtning och kunde klara oss på endast 2 gippar på hela sträckan och kunde gå i mål som femte båt.

Nu väntade målgångsölen och Gammeldansken. Vi bjöd såklart på en "lille en" på de runtomliggande båtarna vilket verkade uppskattas. Snart började det dra ihop för middag på Cafe Chaplin uppe på Axels torg. Det dukades fram en mustig köttgryta med både ris och mos med salladsbuffé. Fint! Sen var det bara till att luta sig tillbaka med en öl i handen och lyssna på de gamla rävarnas seglarhistorier.

Söndag

När klockan ringde var vi redan vakna. Det hade rullat en hel del och knirkat och knakat hela natten så sömnen infann sig aldrig riktigt. Upp snabbt för en frukost som var i finare hotell klass. Riktigt fint!

På rorsmansmötet blev det beslutat att det skulle bli samma väg tillbaka med ändringen att Ven NV utgick och att separeringen utgjorde banan på grund av den avtagande vinden och den starka strömmen. Starten gick och vi prickade rätt så precis på skottet. Vi slog in mot kroken mellan Kronoborg och hamnen för att söka ström lä. Vi tyckte inte riktigt vi fick fart på båten och känn på den luriga strömmen och blev rätt fort omseglade av Piano, Farr30, T24 och J92. Efter en stund hittade vi fart och ett spår att köra på. Vi låg nu strax i lovart om J92 som helt plösligt börjar jobba höjd och segla upp framför oss. Förstod aldrig riktigt hur det gick till för vi låg verkligen på max. Efter den manövern kunde vi ändå hålla farten på J92 men tappade en aningen i höjd. För att sedan vika av rejält. Anders Bergmarks teori var att vi inte längre kunnat boga strömmen så att den i stället hade börjat sätta oss i sidled. Skulle vi kanske slagit tillbaka till vårt spår när vi såg detta? Vi rundade till slut både W7, M7 och E7 för halvind och senare gennaker mot mål. Här klarade vi oss med en gipp på hela sträckan och till sist en extrem upplovning för Scandlines färjorna för att undvika kollision. Där försvann säkert en minut men det spelade ingen större roll då vi inte hade någon kontakt med varken båtarna före eller efter. Vi gick i mål som fjärde båt.

Måste säga att detta är nog den trevligaste segligen på hela året. Just för att det är tvåmanna,den fina maten med övernattning och gemenskapen och snacket på kvällen med fin dricka!

Tack till HYC för ett kanon arrangemang!

Vi som seglade: Marcus och Thomas

Resultat

2-Manna Helsingborg- Gilleleje 2014
10 Sep 2014

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)