RSS

Nu närmar det sig sjösättning

15 Mar 2024

Den 27mars är det dags! Båten är klar. I veckan åker masten fram. Nu hoppas vi på en fin påsk så det blir möjligt att masta i anslutning till sjösättningen och sedan rigga segel. Nu känns det som att vi är på gång. Hoppas bara suget infinner sig också!

Ett säkert vårtecken

26 Feb 2024

Pressning grova rörkabelskor

24 Feb 2024

Grova kablar kan vara lite luriga att få in i rörkabelskor. Oftast är kabelskon väldigt trång. Detta för att pressningen skall hålla men även för att få så högt tryck som möjligt. Högre tryck lika med bättre ledningsförmåga. Vid skalning öppnar sig ofta kabeln. Extra fintrådig som här, är riktigt lurig.  Man kan lockas av [...]

Kablar cca vs ofc

17 Feb 2024

Jag upptäckte för ett tag sedan, genom kabelbrott att jag fått tag i högtalarkabel som inte är av ren koppar. Kabeln hade nämligen ärgat av på flera ställen. Nu senast mätte jag dessutom ett spänningsfall på matningen till förbrukarna. Vid närmare granskning av kabeln rent fysiskt och på nätet, visade det sig att även denna [...]

Kappseglingskalendern

6 Feb 2024

Är du intresserad av kappsegling och håller till i Öresundsregionen? Spana då in årets seglingar

Polardiagram

3 Feb 2024

Genom att ta ut ett ORCI testmätbrev kan man få ut en polar över båten plus lite annat kul som speedguide och när segelbyte bör ske. Det som förvånar mig mest är när gennakern skall avlösa genuan. Extremt branta vinklar för vår runda och djupa A2. Det känns svårt att kunna segla såpass brant även [...]

Strömbrytarpanelen

28 Jan 2024

Kostade på mig lite ny uppmärkning. Blev betydligt trevligare. Nu är också alla platserna upptagna. Detta trodde jag aldrig skulle inträffa när jag installerade dessa för 10 år sedan. Snacka om att man byggt på!   Före   Efter

Seglarhandskar

21 Jan 2024

Mina Harken handskar, som jag annars är väldigt nöjd med, har gett upp. I jakt på nya handskar dök det upp ett tips på segelbåtsfix. Klätterhandskar från svenska Hestra. Kollar man runt lite på nätet så kan man hitta de i samma prisgrupp som övriga seglarhandskar. Det enda som jag kan se som eventuellt negativt [...]

Laminat bänkytor

14 Jan 2024

Jag har länge funderat över bänkytorna. Har tyckt att dess gulaktiga färg varit rätt tråkig. Nu var det dags att göra något. Jag använde vitt Formica laminat som jag lyckats ordna av en vän.  För att få ut formen på bänkskivorna använde jag 30mm remsor av laminat som sedan fogades samman med smältlim.     [...]

Funderingar till nästa år

23 Dec 2023

Det var en del kul grejor som skulle testas i år. Bla. nytt roder, stor och genua. Tyvärr blev det aldrig riktigt allvar med något av det. Tror det blev lite väl mycket på vårkanten som gjorde att jag bara blev mätt på allt.  Jag gav mig inte tiden eller hade det riktiga suget av [...]

Vad händer här?

20 Dec 2023

Fortsättning följer......

Action från Spangsberg cup

2 Dec 2023

Sista seglingsfilmen för i år! Vi blev ett bra gäng👍. Trots att vi bommade starten med hästlängder hängde vi oss fast. Sen kom kryssen....

Båtvask

25 Nov 2023

I samband med renoveringen av bänkytorna var den gamla vasken i porslin tvungen att komma bort. Jag la ner ett antal timmar på att försöka få bort denna. Den var väl fogad och var inte speciellt medgörlig. När jag hade en decimeter kvar sprack kanten. Helvete!  När jag väl sansat mig beslöt jag mig för [...]

Nytt förfilter

18 Nov 2023

Nu åker den gamla CAV-filterhållaren ut! Är så förbannat trött på alla packningar och o-ringar. Efter varje filterbyte är det samma oro och helvete. Är det tätt? Har ringarna hamnat rätt? Racor 12-T blir ersättaren. Filterhållare med fyra filter inkl. frakt: 538:-

Då var det bekräftat!

16 Nov 2023

Slutet för VC17 har kommit! Till våren är det försäljningsstopp enligt International. Synd på en sådan enkel och bra, men ful färg. Passa på att köp på dig ett lager innan det är försent.

Land i sikte!

27 Oct 2023

Då var vi tillbaka på landbacken. Då vädret var ok satsade vi på att polera skrovet och bottenmåla för att spara tid till våren. Ett av vinterprojekten är också igång. Att fräscha upp bänkytorna med nytt laminat.

SPANGSBERG Flödebolle cup racerapport 2023

5 Oct 2023

Starten började närma sig. Vi försökte possitionera oss mitt i fältet. När vi hade en minut kvar till startskottet kom ett gigantiskt motvrid. Nu seglade vi som bäst längs med linjen 40m ner. Vi insåg rätt fort att det skulle bli en omöjlighet att komma över linjen på styrbordsbogen. Startskottet gick och vi hade [...]

Man tager vad man haver

29 Sep 2023

Botten tvättad inför Flödebollen! Det hade varit bättre att lyfta men det blev inte försvarbart.

Spangsberg cup 2023

25 Sep 2023

Årets förmodligen sista segling! Idag anmälde vi oss till Flödebollen som går från Vedbaek. Ser ut att bli lite ostadigare i slutet av veckan. Vi får hoppas på det bästa. Botten skulle behövt lite kärlek. Sist vi badade var inför Venrunt och vattnet är fortfarande varmt så det växer förmodligen ännu. Får se om jag hittar någon lösning annars får det vara.

Höstpokalen

22 Sep 2023

Vi fick ihop en liten filmsnutt från Höstpokelen som är en delsegling till våra kvällsseglingar. Det blev en trevlig dag på vattnet!

Torsdagssegling 20220914

14 Sep 2023

Sista för iår! Vi slutade tyvärr inte med flaggan i topp. En del strul och för mycket halvvind. Det ända som är kul med halvvind är att vi är tre båtar som är relativit lika på dessa bogar. Mycket action! Nu vässar vi formen till Höstpokalen istället! Vind NV-V 5-6m/s. Ström N. Ren halvvindsstart vilket [...]

Ibland har man tur

13 Sep 2023

Jag har på något sätt lyckats spräcka en gavel på vårt Lewmar 60mm synchro storskot. Ett nytt trippelblock med hsvot skulle bli lite för dyrt med tanke på att allt fortfarande fungerade. Efter en närmare titt verkar de använt sig av sammankopplade enkelblock. Mot Hjertmans för ett nytt block. Jag gjorde ett försök att byta. [...]

Flytande skotpunkter

10 Sep 2023

Bytade mina genuatravare med klick till flytande för något år sedan. Enkel grej då jag behöll den gamla skenan. Men av något anledning blev det aldrig helt slutfört. Dessutom fick jag tag i en kontrollina som mest påminde om ett gummiband. Fick lite tid över i veckan så jag beslöt mig för att ta tag [...]

Torsdagssegling 20230907

8 Sep 2023

Nu börjar det gå mot sitt slut för i år. Endast en torsdag kvar och avslutningen på lördagen den 16/8. Denna torsdagen gav vi i princip bort hela seglingen. Mitt eget fel. Mer om det längre ner. Vind S-SO 4-5m/s. Ström N 0.2 knop. Jag var fast besluten att vi skulle köra gennaker på lilla [...]

Två nätter i Vedbaek

22 Aug 2023

Som en avslutning på semestern begav vi oss till Vedbaek. Äntligen fick vi lite sommar. Vi fick en fin bog över med 3m/s till en början som sedan fyllde på när vi närmade oss danska kusten. Och dessutom SOL! Obloigatoriskt när man besöker Vedbaek är pizza på Di Napo. Gärna favoriten: Parma con ruccola. Därefter [...]

Två nätter

20 Aug 2023

Det blev inte mycket till semestersegling i år. Lite tråkigt! Men måste samtidigt erkänna att lusten inte riktigt infunnit sig samtidigt som sambon gärna vill ha lite solsken och lagom bris. Vem vill egentligen inte ha det? Vi tog iallafall två nätter mellan skurarna. Det blev ändå en trevlig tur trots att man blir lite [...]

Torsdagssegling 20230817

Ännu en torsdag. Nu går det fort mot säsongens slut. Vind NO-NV 2-7m/s. Ström N. Vi hade planerat för en BB start med gennaker för att undvika stollerierna vid lovarts pinnen och eventuellt en snabb gipp över till SB. Men när starten närmade sig dog vinden in över land och samtidigt gick den mer mot [...]

Sammanfattning VenRunt 2023

19 Aug 2023

Prognos på sydlig vind med 4-7m/s. Stark nordlig ström på 2knop. Det enda som stämde med utlovat väder var strömmen, som skulle visa sig ge oss en hel del problem. Taktiken var att hålla oss nära land på kryssen mot ålabodarna och sedan korsa sundet med bidevind mot Ven S. Det blev inte riktigt så! [...]

Film från VenRunt 2023

17 Aug 2023

Torsdagssegling 20230803

5 Aug 2023

Då var det dags för ännu en kvällssegling. Första för höstsäsongen! Något trixig vind men den landade till sist på VNV-NV 1-7m/s. Även strömmen var lurig med motström i vissa partier för att sedan helt plötsligt vara med oss istället. Det var väldigt svag vind i starten. Vi började bli oroliga att vi skulle hinna [...]