Fyrtorn 2handed RACET

Första start var runt 13.00 och 14.44 var det äntligen vår tur. Kappseglingsledningen hade bestämt att det skulle bli nordgående bana och med dagens vind, syd/sydväst innebar det en halvind pendlande till slör upp till första märket, pinhättan. Där efter var det dax att falla av mot Helsingborgs trafikseparering. Till en början låg vi upp bra men ju mer vi seglade desto mer "plattade" det ur, samtidigt ökade vinden något. Nu ca 8m/s och sydlig vind. Vi blev tvunga till att skära genom sundet. Fyra gippar senare var nu vinden uppe i emot 12m/s. Detta var i princip vad vi klarade: Efter 4 brochar och grön prick i sikte kände vi att "nu gick det inte längre". Ner med gennakern. Runt grön prick med läns upp emot Helsingborg för bara stor. I samma veva träffar vi på en Hanse331 som går starkt för motor in mot råå och korsar oss. Det var dem som startat strax innan oss. När vi kom närmare såg vi att backstaget gått av och att en kille låg inpackade i spinnakern helt insmetad i blod. Även fördäck och sittbrunn hade mer röd än sin annars vita gelcoat. Även skepparen hade ett rejält hack i pannan. Här blev det till att tillkalla sjöräddning och 112. Ner fort som tusan. Upp med mobil och ta tag i vhf.

Här måste jag berömma sjöräddningens snabba respons och att man såg allvaret. Annat var det när 112 äntligen svarade (efter2min). Det är det absolut sämsta mottagandet och aggerandet jag någonsin stött på!

Åter till seglingen! Nu var det riktigt platt med vind på omkring 12m/s. Vi provade att köra ut genuan en aning men den hängde mest och slängde. Efter en stund beslöt vi oss för att hissa vår code1 och försöka skära i den gropiga sjön. Nu gick vi äntligen lite bättre även om det fortfarande var platt men på någotvis fick vi den till att stå helt ok. Vi såg nu att vi tappat en hel del. Dels för att vi inte kunde köra gennakern plus att vi länsade en bra sträcka bara för storen.

Nu närmade sig svinbådan. Vi plockade snabbt och lätt och lovade upp för att gå på bidevind upp emot trafiksepareringen på danska sidan W1. Här gällde det att plocka höjd. Tyckte vi gick rätt bra då vi såg att många "gled ner" en hel del. Vi gick långt in mot land för att söka ström lä för att sedan fortsätta på en kryss längs danska sidan ner mot Helsingör. Väl framme märkte vi av den kraftiga strömmen som jag alltid missbedömmer när vi seglar här uppe. Några tuffa slag så var vi igenom ner mot Nivå. Nu gällde det att hålla bra höjd mot vårat pitstop.

Framme! Nu väntade 3timmars vila med soppa och macka

Start igen! Nu var det verkligen mörkt. I vår trötthet satt vi bara och gled med på kryssen och kom längre och längre ut på sundet till det gick upp ett ljus. Varför ligger vi här? Det är ju motström. Slag in mot land där vi sedan blev kvar vägen in mot köpenhamn. Därefter kryss igenom hela rännan mot drodgen. Vinden hade lättat ur under natten för att återigen öka något. ca7m/s.

Rundar drodgen med ett antal båtar för oss. Efter en stunds körande med genuan byter vi till code1 igen men vi har svårt för att ligga upp mot höllviken och vindkraftparken. Mitt för parken byter vi till genua igen. Här skulle vi behövt genua 1.

Runt höllviken för en nästintill plattläns mot flintrännan och bron. Väl under bron fortsätter vi norrut för att sedan gippa och sträcka upp mot mål. Här hade vi lite tur som fick ett lyft och kunde sträcka närmare land än många andra.

Kul segling men att inte turas om att vila tar ut sin rätt!!

Hoppas vi ses 2014 igen!

Måste ge ett extra tack till Greger med fru och vänner som alltid gör det kul att komma tillbaks!

Resultat

 

3 jul 2013

Comments powered by Disqus
Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)