Att vaxa båten

 

20171104  Nu har vi använt Glare`s produkter i två år! En fantastisk produkt med ett skydd som håller vad det lovar under förutsättning att man har ett bra underlag. Ett bra förarbete är allt! Sot och annan smuts tvättas lätt bort. Vid upptagning ser båten fortfarande ut som nypolerad!

 

Även om det är ett tag till våren så får man ändå lite vårkänslor när solen dyker upp en dag som denna. Genast börjar funderingar kring bottenmålning och vaxning. 

Jag har länge varit en stark anhängare till Lahega Brightguard 37A och 37B som är en ren 2-komp lackförsegling. Den ger en enastående glans och ett skydd som håller långt mer än ett år. Sot och skit i vattenlinjen tvättas lätt bort vid upptagning till höst. Men då priset skenat iväg på produkten tänkte jag ge mig på att prova något nytt.

Jag spenderade lite tid vid google och olika forum och kom fram till att GLARE professional polish skulle vara det självklara valet. Nu är det bara till att vänta på att våren skall slå till! 

 

Det finns säkert en uppsjö av tekniker för att få upp en bra glans på sin båt men så här gör vi:

 Extremt dålig gelcoat:

1. Tvätta av båten med vanligt bilschampo eller liknande

2. Våtslipa. Börja med 1000P. Räcker inte detta gå över till 800P och sedan 1000P igen. Jag har fått väldigt bra resultat med att gå från 1000P direkt till Heavy rubbing. Vill man vara helt säker på att inte få några sliprepor kan man innan rubbing dra en vända med ett 2000P. Slipa inte för hårt! Ytan skall endast mattas lite lätt. Satsa på kvalitets papper! Det gör en enorm skillnad på slutresultatet! Efter ovanstående kan man hoppa till "steg 3 dålig gelcoat". Liknande tillvägagångssätt görs som slutbehandling på gelcoat skador.

 

Dålig gelcoat:

1. Tvätta av båten med vanligt bilschampo eller liknande

2. Avfettning. Alfanol(kallavfettning), Abnet, Yes, Alkaliskt avfettning

Börja med att använda kallavfettning koncentrerad på sprutflaska. Spruta på och arbeta in med svamp. Ett fint lödder kommer att uppstå. Låt den få verka i 5min och skölj sedan av. Låt aldrig avfetting torka in. Kallavfettning kan vara aggresivt mot aluminium i koncentrerad form vid längre exponering så var försiktig. Nästa steg blir att lägga på den alkaliska avfettningen. Det finns en uppsjö av alkaliska medel som läggs på så som kallavfettingen med foamlance eller annat. Det spelar ingen större roll. Arbeta hur som helst med en svamp för att öka effekten. Skölj av. Nu har du en absolut ren gelcoat!

Vid lättare avfettning och nedsmutsning använd Yes diskmedel koncentrerat på en svamp. Extremt effektivt! Vid andvänding av Abnet följ anvisningarna på förpackningen. Jag brukar köra på det mest koncentrerade blandningsförhållandet. Abnet är bra men jag tycker inte det har samma effekt som riktiga avfettningsmedel.

3. Heavy rubbing. Egentligen vilken produkt som helst med stor avverking. Brukar benämnas "super heavy" eller "Heavy" rubbing. Det vi vill är att "slipa" fram en fin yta och bli av med de gropigheter och skit som finns i all gelcoat! Ny som gammal! Vi Har använt Autosol Kromglans med gott resultat men det finns bättre medel idag. Läggs på med maskin och gul svamp (medel hård) på ett medel varvtal. Med medel hård pad får du en snällare avverkning. Nu gäller det att köra en hel del för att få bort gammal oxid och repor. Variera hastigheten om du upplever att det behövs. Polera mindre ytor åt gången. Var rädd om skarpa hörn så att du inte går igenom. Gelcoat är tjockt så det finns ingen större oro men man bör ändå hålla koll. Blir det tungjobbat använd en gnutta vatten. Om du anväder Autosolen låt det inte torka in utan polera genast av området med en mircofiber eller trasa. Byta trasa ofta så inte skiten jobbas in i gelcoaten. Det kan uppstå poler repor men det är inget att oroa sig för då nästa moment tar bort dessa.

4. Lätt rubbing/ Cleaner. Vi har använt oss av Biltemas som fungerar helt ok. International Liquid rubbing är också en bra produkt. Här spelar det heller inte heller någon större roll med vilket märke man väljer bara den är medel/fin. Används på samma sätt som heavy rubbing(steg2). Använder ni cleaner så se till att det finns polerande, slipande egenskaper. Nu använder vi istället Glare Spider med fantasiskt resultat, som är en kemisk rengöring med extra lätt slipmedel. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte. Spider används endast om du redan har en grundyta du är nöjd med. Om inte jobba vidare med tex. Liquid rubbing.

5. Polish. Läggs också på med maskin. Svart svamp (mjuk) högre varvtal. Nu är ytan så bra att du knappt behöver tok jobba med polishen. Bara kör ut i jämn takt runt hela båten. Låt torka och polera av för hand. Skulle polishen sitta lite extra på något ställe så använd lite vatten i en sprutflaska och polera sedan av. Nu använder vi istället GLARE professional polish. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte.

6. Lackförsegling. Läggs också med maskin. Svart svamp (mjuk) högre varvtal. Nu ska produkten bara skrykas ut i ett tunt lager. Följ tillverkarnas anvisningar. Skulle man ändå få fastbränningar av vax så kör med vatten tricket. mne det borde du inte få om allt gått vägen. Nu använder vi istället GLARE professional polish även som lackförsegling. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte.

Titta alltid i släpljuset när du polerar för att inte missa kvarsittande vax eller blemmor!!!!

Gör man detta moment ett år och eller nästkommande år kan man oftast hålla sig till "medel bra/bra gelcoat" många år framöver. En bra sak att tänka på är att inte använda för mycket av produkter med amoniak då detta kan göra din gelcoat gul vid längre tids användning. Både Autosol och Biltema Cleaner innehåller detta. 

 

Medel bra och bra gelcoat:

Används stegen 1-2-4-5-6

 

Oxalsyra: Bleker bort missfärgingar i gelcoaten så som rost och missfärgningar

Avfettning: Alkalisk (Alfanol hd grön), löser fett, sot och statisk bindning och som med fördel kan användas i kallt, varmt, hårt och även salt vatten. Alkalisk, löser, insekter, fågelspillning, pollen, damm, grus, nedfall från träd, mossa

Heavy Rubbing: Starkt slipande. Innehåller aldrig vax tillsatser. Används som ett första steg till dålig och matt gelcoat

Lätt rubbing: Lätt slipande. Innehåller aldrig vax tillsatser. Används som ett första eller andra steg till dålig och matt gelcoat. 

Extra lätt rubbing: (Glare Spider). Innehåller aldrig vax tillsatser(förutom Glare). Används som ett första steg till ny, bra och medel bra gelcoat

Cleaner: Kraftigare kemisk rengöring som finns med både lätt slipmedel och utan. 

Polish: Kemisk rengöring utan slipmedel. Polish tar alltså inte bort mycket mer än löst sittande föroreningar och enkla missfärgningar. Med tanke på att en gelcoat yta ny som gammal ser ut som ett månlandskap kan man med polish som första steg få ett väldigt dåligt resultat.

Vax: Vax har endast en enda uppgift och det är att skydda ytan du jobbat upp med tidigare produkter. Att endast jobba in vax på en tvättad yta kommer leda till att ytan bli flamming och dra till sig skit istället för att skydda eftersom vaxets uppgift inte är att rengöra och lyfta ut smuts. Har du dessutom färgad gelcoat så är risken stor att du får vita flamming partier som blir svåra att få bort.

Lackförsegling: Liknande vax men innehåller ofta högteknologiska tillsatser som binder kemiskt eller statiskt till den färdiga ytan och skapar ett bättre skydd än konventionella vaxer. Finns även som 2-komp.

 

 

 

Produkter vi använder för vaxning
10 Feb 2014

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)