Att vaxa båten

 

20171104  Nu har vi använt Glare`s produkter i två år! En fantastisk produkt med ett skydd som håller vad det lovar under förutsättning att man har ett bra underlag. Ett bra förarbete är allt! Sot och annan smuts tvättas lätt bort. Vid upptagning ser båten fortfarande ut som ny polerad!

 

Även om det är ett tag till våren så får man ändå lite vårkänslor när solen dyker upp en dag som denna. Genast börjar funderingar kring bottenmålning och vaxning. 

Jag har länge varit en stark anhängare till Lahega Brightguard 37A och 37B som är en ren 2-komp lackförsegling. Den ger en enastående glans och ett skydd som håller långt mer än ett år. Sot och skit i vattenlinjen tvättas lätt bort vid upptagning till höst. Men då priset skenat iväg på produkten tänkte jag ge mig på att prova något nytt.

Jag spenderade lite tid vid google och olika forum och kom fram till att GLARE professional polish skulle vara det självklara valet. Nu är det bara till att vänta på att våren skall slå till! 

 

Det finns säkert en uppsjö av tekniker för att få upp en bra glans på sin båt men så här gör vi:

 Dålig gelcoat:

1. Tvätta av båten med vanligt bilschampo eller liknande

2. Avfettning. Här finns det bara en produkt som lever upp till sitt namn och det är Alfanol. Används koncentrerad på sprutflaska. Spruta på och arbeta in med svamp. Ett fint lödder kommer att uppstå. Låt den få verka i 5min och skölj sedan av. Låt aldrig avfetting torka in. Alfanol kan vara aggresivt mot aluminium i koncentrerad form vid längre exponering så var försiktig. Vid lättare avfettning och nedsmutsning använd Yes diskmedel koncentrerat på en svamp. Extremt effektivt!

3. Heavy rubbing. Autosol kromglans läggs på med maskin och gul svamp. Nu gäller det att köra en hel del för att få bort gammal oxid och repor. Polera mindre ytor åt gången och var rädd om skarpa hörn så att du inte går igenom. Blir det tung jobbat använd en gnutta vatten. Låt inte Autosolen torka in utan polera genast av området med en mircofiber eller trasa. Byta trasa ofta så inte skiten jobbas in i gelcoaten.

4. Extra lätt rubbing/ Cleaner. Vi har använt oss av Biltemas som fungerar helt ok. Används på samma sätt som Autosolen(steg2). Nu använder vi istället Glare Spider med fantasiskt resultat, som är en kemisk rengöring med lätt slipmedel. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte.

5. Polish. Här kör vi med Autosol combi polish. Läggs också på med maskin. Svart svamp. Nu är ytan så bra att du knappt behöver tok jobba med polishen. Bara kör ut i jämn takt runt hela båten. Låt torka och polera av för hand. Skulle polishen sitta lite extra på något ställe så använd lite vatten i en sprutflaska och polera sedan av. Nu använder vi istället GLARE professional polish. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte.

6. Lackförsegling. Lahega Brightguard 37A,B. Ska nu testa GLARE. Läggs också med maskin. Nu ska produkten bara skrykas ut i ett tunt lager. Följ tillverkarnas anvisningar. Skulle man ändå få fastbränningar av vax så kör med vatten tricket.Nu använder vi istället GLARE professional polish även som lackförsegling. Glare är en petrolium produkt så att använda vatten ihop med Glare fungerar inte.

Titta alltid i släpljuset när du polerar för att inte missa kvarsittande vax eller blemmor!!!!

Gör man detta moment ett år och eller nästkommande år kan man oftast hålla sig till "medel bra/bra gelcoat" många år framöver. En bra sak att tänka på är att inte använda för mycket av produkter med amoniak då detta kan göra din gelcoat gul vid längre tids användning. Både Autosol och Biltema Cleaner innehåller detta 

 

Medel bra och bra gelcoat:

Används stegen 1-2-4-5-6

 

Oxalsyra: Bleker bort missfärgingar i gelcoaten så som rost och missfärgningar

Avfettning: Alkalisk (Alfanol hd grön), löser fett, sot och statisk bindning och som med fördel kan användas i kallt, varmt, hårt och även salt vatten. 

Heavy Rubbing: Starkt slipande. Innehåller aldrig vax tillsatser. Används som ett första steg till dålig och matt gelcoat

Lätt rubbing: Lätt slipande. Innehåller aldrig vax tillsatser. Används som ett första steg till dålig och matt gelcoat. 

Extra lätt rubbing: (Glare Spider). Innehåller aldrig vax tillsatser(förutom Glare). Används som ett första steg till ny, bra och medel bra gelcoat

Cleaner: Kraftigare kemisk rengöring som finns med både lätt slipmedel och utan. 

Polish: Kemisk rengöring utan slipmedel. Polish tar alltså inte bort mycket mer än löst sittande föroreningar och enkla missfärgningar. Med tanke på att en gelcoat yta ny som gammal ser ut som ett månlandskap kan man med polish som första steg få ett väldigt dåligt resultat.

Vax: Vax har endast en enda uppgift och det är att skydda ytan du jobbat upp med tidigare produkter. Att endast jobba in vax på en tvättad yta kommer leda till att ytan bli flamming och dra till sig skit istället för att skydda eftersom vaxets uppgift inte är att rengöra och lyfta ut smuts. Har du dessutom färgad gelcoat så är risken stor att du får vita flamming partier som blir svåra att få bort.

Lackförsegling: Liknande vax men innehåller ofta högteknologiska tillsatser som binder kemiskt eller statiskt till den färdiga ytan och skapar ett bättre skydd än konventionella vaxer. Finns även som 2-komp.

 

 

 

Produkter vi använder för vaxning
10 feb 2014

Comments powered by Disqus
Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)