VenRunt 2017

Det har åter igen varit tunt med inlägg men semestertider och annat  kul har fått gå före. Som rubriken lyder fick vi till ett VenRunt iår också! Det såg länge ut att bli en blåsig och regning tillställning så vi väntade in i det sista på att anmäla oss. Vädret såg lovande ut men som på alla VenRunt kan allt hända så blev det även detta året! Vi fick All typ av vind och regn man kan tänka sig!

Vi hamnade i startgrupp 2 och skulle starta cirka kl. 10.20 men när vi väl kom ut låg sundet spegelblankt. Apan skickades upp och starten skjöts upp. Efter en halvtimmes väntan kunde man skönja konturen av ett vindbälte i mitten av sundet och Helsingborg. Start 1 gick iväg och vi såg rätt fort att det var stor fördel att gå inåt dels för strömmen och att det låg mer vind inåt land. Det blåste nu ca 2m/s och det var vår tur. Vi gjorde för en gångs skull en bra start och kunde segla i fri vind och tog kanten in mot land väldigt fort. Vi lyckades runda som andra båt i vår klass där Melges 20 var sekunden före.

Nu skulle vi ner mot Ålabodarna på en först rätt så platt gennakerbog som sedan blev brantare ju närmare vi kom. Vinden skulle ju vrida på väst vilet den också gjorde. Vi gick rätt dåligt på den platta bogen men efterhand som det vred gick vi bättre och bättre i den svaga (vinden 2-3m/s)men sen kom 11m/s från ingenstanns. Det blev panik och vi släppte gennaker för att undvika att brocha. Vi bärgade hyffast snabbt. Efter detta seglade vi med endast stor då vi förberett med genua 1 då de lovat mindre vind. Vi bytade och hissade genua 2. Vi hade fortfarande för mycket segel för att kunna hantera kryssen så vi beslöt att även ta ett rev. Vi förlorade massor och fick se båtarna bakom närma sig men vi seglade iallafall på rätt håll. Att reva på kryssen hade drabbat oss hårdare.

Nu rundade vi Ålabodarna och skulle kryssa upp emot Ven NV. Merparten av båtarna valde att gå direkt mot Ven men vi slog tillbaka och seglade längs svenska kusten istället. Vi bedömde att strömmen var mer gynnsamm. Det kändes som om vi tjänade på detta.

Båten började kännas trött när vi låg i höjd med Norreborg. Vinden hade nu lättat men vi väntade en stund med att slå ut revet. Vi hade En Dehler 29 och Banner 30 inom räckhåll men de ryckte en del på slutet och kunde runda några minuter före oss.

Nu var det dags för gennaker mot Hakensfyr och hela vägen runt Ven. Vi fick åter igen en väldigt platt bog. Det går riktigt sakta när man kommer ner på 150gr. Skulle vilja säga att någonstanns vid 140gr är det optimalt. Nåja. När vi närmade oss Haken var det dags att lova upp och vi började genast jaga båtar framför oss. Tyvärr kunde vi inte bära gennakern så länge utan fick snällt plocka söder om Bäckviken. Vi lovade sedan upp och fick göra några slag för att klara södra Ven. Sedan blev det en brant halvind upp emot Ven NV.  Vi hade kontakt med en Dominant 95 och en J80 fram till rundingen.

Efter Ven NV var det en lång gennakerbog mot Rydebäck som också blev målgång då de kortat banan. Denna började bra med vinkel på 130- 140 gr men som sedan blev platt igen. Man ser rätt fort hur spinnakerbåtarna drar ifrån eller kommer ikapp bakifrån.

Kvällen avslutades med en hejdundrandes skeppsafton!

Vi som seglade: Thomas, Ingmar, Martin, Marcus och Jonas

Resultat Klass

Resultat total

Blått spår är bansträckningen

Rött spår är vår seglade väg

(kroken som finns på kryssen från ÅL-b till NV är när vi fick veja för ett lastfartyg samma sak hände när vi gick på länsen från NV till Rya, presis vid djupet 24m)