Venrunt 2013

Äntligen var det dax för Venrunt som nästan alltid bjuder på kul och komplicerad segling.

Vi seglade upp båten fredag eftermiddag och gjorde så mycket vi kunde för att förbereda båten till lördagen. Med detta gjort slapp vi en hel del stress på lördag morgon.

Klassflagga hissad! Nu var det vår start. Fem minuters skottet brann av! Vi körde lugnt fram och tillbaks. Det var klar styrbords fördel och med dagens vind S-SV innebar det att hålla sig så långt upp mot startfartyget som möjligt men ändå inte längst upp. Förskte hitta ett spår på mitten och upp mot lovart.

Vi var nog lite väl fega då vi låg rätt långt bak när det började dra ihop sig. Kanske den plötsliga stömmen gjorde att vi kasade bak. Tror vi passerade startlinjen 2-3min efter skottet gått.

Nu väntade en lång kryss ner mot knölen. Vi visste sen tidigare att det skulle vara nordlig ström så vi valde att följa land i början. Men ju längre ut vi kom så kändes det bättre och allt visade på att vi skulle utåt. Men då den stora klungan valde att gå invid land(ålabodarna-borstahusen) körde vi inåt igen. Eftersom det gick riktigt trögt in mot land slog vi ut igen. Det hela slutade i att vi hamnade någonstans mitt imellan. Detta var inget bra läge!

Uppe vid knölen missbedömnde vi strömmen som tilltagit rejält under kryssen upp. Här hade båtarna som gått upp mot Ven tjänat rejält. Vi fick ta på oss ett extra slag.

Väl runt Knölen kom ett regnoväder och vinden kantrade rejält vilket resulterade i en kryss bog mot Ven-NV som annars skulle blivit en slör. Detta inträffade för framförvarande lite senare,i höjd med Kyrkbacken.

När vi väl låg i höjd med Kyrkbacken provde vi att dra upp vår code1 med vinden om tvärs. Nu gick vi bra igen.

Framme vid Ven-NV plockade vi och satte vår gennaker med en viss möda. Här blev det trassel! När den väl kom upp körde vi ända in i mål med bra fart! Synd att vi tappade så mycket på kryssen och att motvridet kom vid knölen annars hade det nog kunnat bli något bra.