Kullaseglingen 2014 (Racet)

Dagen bjöd på kanonväder med vindar kring 5-7m/s, pendlande mellan NNV-NV med en lurig ström som vi aldrig fick riktigt kläm på.

Vi samlades kl 8:00 i Helsingborghamn för att hinna med att registera oss och göra en del förberedelser innan skepparmötet kl 9:00. När rorsmansmötet väl var avklarat kunde vi konstatera att banan inte skulle bli väldigt kul. Start/målgång utanför Hyc:s klubbhus sen vidare upp till Svinbådan sedan till Gilleleje och tillbaka samma väg igen. Alltså väldigt långa ben.

Nu var det snart dags för start. Vi låg och slog fram och tillbaks vid linjen för att hitta ett bra läge att köra på. Vi bestämde oss för att köra för barbord och sedan slå strax innan start för att hitta en lucka vid ytterstabojen. Så blev inte fallet. Flertalet båtar gick för barbord långt in mot land för att sedan slå ut för styrbord och segla längs med linjen till starten brann av. Det gjorde att vi inte fick mycket plats vid bojen då många var rätt tidiga enligt vår bedömning. Vi klarade med nöd och näppe att ta oss förbi startbojen men i princip utan fart och stallande segel. Trist, för här stack vår grupp iväg rejält direkt. Vi föll av och leta fart. Vi fortsatte ut i sundet på en ren kryss upp mot Svinbådan men vi tycket aldrig att vi fick någon fart i båten. Strömmen var också ett kapitel för sig. Nordgående ström var utlovad där av att vi valde att gå ute i rännan men snart såg vi att det var Sydgående ström på instrumenten. Vi och tre- fyra båtar till valde att gå ut medans resten strök land. Vi jobbade också oss inåt till slut men till vår förvåning hade strömmen nu ändrat riktning igen. Kändes som om man skulle tjänat på att hålla längre ut efter kanske halva sträckan. Efter rundningen blev det en låååång sträckare mot Gilleleje. Vi klarade inte att ligga upp mot märket så det blev ett par slag på danska sidan också. När vi rundat märket var det dags för gennaker. Sättningen gick perfekt och vindriktingen låg nästan på 90gr skenbar så nu sköt vi på rejält. Tyvärr vred vinden mer och mer akteröver ju närmare Svinbådan vi kom men vi klarade att hålla den hela vägen fram för att sedan gippa över till styrbord och köra vidare till mål. Vid ungefär halva sträckan mot mål fick vi börja skära då vinden låg på 180gr. Inte världens roligaste segling men vi tog oss i mål!! Som plåster på såren fick vi ett väldigt fint utlottningspris i form av en armbandsklocka. Och vi som aldrig brúkar vinna något!

Vår placering blev:

Srs 1: 8:a av 11 deltagare med 38min upp till segraren

Totalt Srs: 14:e av 22 deltagare

Resultat

Vi som seglade: Magnus, Thomas, Marcus

10 Jun 2014

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)