H2O på tur 20140715- 20140718

Det blev en liten semestertur även i år. Vår lilla rutt var upplagd på Flakfort- Rungsted- Nivå men kom till att ändras efterhand som vi tog oss fram. Det slutade med att vi besökte Flakfort för att sedan gå till Christianshavn och slutligen Vedbaek.

Vi lämnade Borstahusen vid tio tiden för att få känna på en lätt slör mot Flakfort. Vi hade den lilla semesterfocken riggad men kunde ändå logga 6 knop på en hyfsat lång sträcka. Men ju närmare vi kom desto svagare blev vinden. Det slutade med motorgång de sista 15 minuterna. Väl i hamn med bredsidan mot några trevliga smålänningar bjöd köket på en mindre lunch följt av en promenad runt ön. Det fanns även sportiga människor här. Under vår promenad stötte vi på en galen tysk minst 4 gånger springandes upp och ner och hit och dit. Det skall tilläggas att det då var 30 grader varmt. Till sist fick vi syn på honom stillaståendes och passade då på att fälla en komentar på knaglig engelska att "han inte var riktigt klok". Fick tillbaka ett leende med frågan på var vi kom ifrån sen sprang han vidare igen. Galning! Det blev en fin kväll med grillat på kajen och något glas vin. Nu bestämde vi oss också för att besöka Köpenhamn istället. Det brukar bli knökat rätt fort så vi gick upp hyffsat tidigt. Målet var inställt på Cristianshavn men skulle där vara fullt hade vi Langelinje som backup.

Morgonen bjöd på ännu en fin slör. Vi närmade oss hamnen och kunde konstatera att det var fruktansvärt många båtar redan när vi kom men vi såg också att det var två till tre stycken som var på väg ut. Vi hade turen och hittade en plats på första parkett strax innan ytterhörnan med 20m till toaletterna. Vi blev väl påminda om vårt fynd när hamnavgiften skulle erläggas. Vi passade också på att luncha innan vi gick upp i stan. Det blev en runda på nyhamn och ströget med tillhörande wienerbröd och glass. På eftermiddagen väntade en revanschsugen motspelare på en Yatzy match. Även denna dagen blev det grillat. Passade också på att köra lite klyftor i ugnen. Vi har ju inte haft ugn tidigare och ren potatis är svårt att strula till så de fick bli mitt lilla experiment. Måste säga att dom blir mycket bättre i båtens ugn än hemma.

Nästa dag hade vi satt som mål att nå Rungsted men jag tyckte att vi skulle segla så länge vi orkade och välja hamn efter var vi befann oss. Det var mer eller mindre stiltje när vi gick ut från Köpenhamn. Vi valde att gå för motor till strax söder om Skovshoved. Där satte vi segel för att sen ta oss vidare på en kryss längs danska kusten. Det skulle visa sig att vinden inte kom till att öka utan än en gång minska till näst intill stiltje igen. Vi pendlade mellan 2-4 knop i fart. Sambon tyckte det var hur trevligt som helst och tyckte vi skulle segla vidare men när loggen till sist visade 1-2 knop så drog jag igång snurran. Då låg vi 10 min söder om Vedbaek och eftersom sambon inte varit där tidigare beslöt vi oss för att stanna till. Vi fick åter igen en fin plats precis strax vid restaurangen. När vi gick upp för att betala hamnavgiften möttes vi av en väldigt rolig och trevlig hamnmästare. Han berättade hela historien om utbyggnaden och visade kartor mm. När hamnen väl står färdig så tror jag den kommer bli en het konkurent till Rungsted. Vi fick även här svenska grannar. Det visade sig att han hade kappseglat en hel del i tidigare år så jag passade på att fråga en del angående backstag som även fanns på hans båt och som är en ny erfarenhet för oss. Vissa tips utbytades. Vedbaek fullständigt kokade av värmen. Öl efter GT slank ner men inte mycket hjälpte. Tur att detta var sista dagen för även om man inte ska klaga höll värmen på att ta knäcken på oss.

Det blev morgon och frukosten serverades. Därefter packades alltsammans ihop för en hemfärd som skulle visa sig bli långtråkig. Vi hade väntat oss en liten lagom kryss hem men möttes av ett sund i total bleke. Inte förrän 200 m innan hamn började det blåsa. Vi fick dock se en väldigt fin lyxkryssare på nära håll i fulla ställ som plåster på såret. En trevlig och lagom tur med kanonväder!

Vi som seglade: Marcus och Jenny

På tur 20140715- 20140718

26 Jul 2014

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)