Fyrtorn 2015 race rapport

Vi var enormt taggade inför årets Fyrtorn vilket också märktes genom hela seglingen. Allt gick som vi tänkt oss. Vi hade till och med lite flyt med färjetrafiken Helsingborg- Helsingör, vilket vi aldrig haft hittills.

Bansträckningen blev norr även detta året vilket skulle ge oss en kryss upp emot Pinhättan vidare genom sundet till Svinbådan. Så blev det också!

När det var dags för vår starttid låg vinden på NV 8m/s vilket innebar i princip bonnkryss upp emot Pinhättan. Vi valde att gå så nära land vi kunde direkt från start för att undvika den syd gående strömmen och den lite större vågbildningen. Det blev många slag längs sträckan. När vi väl rundat vid Pinhättan och Barsebäck sökte vi oss in i Lommabukten för att än en gång undvika ström och vågor. Vi gick så långt in vi kunde för att sedan göra ett slag ut mot valgrundet som vi tog precis rätt. Efter det höll vi oss på grundarna och gick aldrig över 10 meters kurvan.

Nu hade vi båtarna som startat tidigare inom räckhåll. Ett segelbyte var tvunget då vinden lättat ur till 3- 4m/s. Det kostade oss en hel del och framförvarande båtar stack ifrån lite igen. Men vi jobbade upp oss och kunde segla om 3 stycken (Fenix,Comfortina,Mamba tror jag det var) i nivå med Kyrkbacken. Nu började vinden också öka och vrida med oss. Ska vi byta segel igen? Vi härdade ut i hopp om att det skulle mojna som utlovat. Nu kunde vi peka på mittleds märket i trafiksepareringen. Hur ska vi göra? Kommer det vrida emot igen? Vi körde på lite fart istället och föll av en aning. Dumt gjort då vinden började vrida emot efter en stund. Nu hade vi också Hanse 312 inom räckhåll. Vi landade till slut i Råå med hjälp av två små slag där vi även passerade Hanse 312:an. Vi jobbade oss vidare genom kusten, förbi färjetrafiken.

Efter Helsingborg började den trixiga biten och vi såg ännu inte röken av Expressen men noterade att en First 31.7 kom med gasen i botten bakifrån. Det blev en intressant kryss upp mellan alla grunden där vinden nu låg på 4-5m/s.

Vi lyckades hålla First 31.7 :an bakom oss och dryga ut vårt försprång. När vi rundade Svinbådan för en halvind till W1 på danska sidan var vi ensamma. Vi funderade fortfarande var Expressen tagit vägen? Nu åkte gennakern upp. Det blev en väldigt platt bog men vi klarade oss med tre gippar fram till Helsingör. Fortfarande ingen Express? Men han hade tydligen sett oss! Han hade noterat att ett gult tyg hade börjat komma ikapp vid Helsingör. Nu började det också skymma rejält. Vi hade hoppas att kunna köra gennaker även efter Helsingör men det blev för brant. Synd! G1 upp igen och autopilot på! Nu brassades det käk igen! Kvällsmåltiden blev köttbullar med mos och brunsås.

Vi lät piloten göra jobbet tills vi var uppe emot Vens NV. Vinden ökade nu igen och hade vridit lite mer akter över vilket den inte klarde av. Kursen avvek kors och tvärs med 30grader. Nu började jag fundera på gennaker igen. Ska vi testa? Jag riggade prylarna men beslöt sedan att avvakta. Mitt i natten med snäv vinkel lockade inte. Frågan är om det hade gått? Vi hörde senare att flertalet hade kört code. Vi trummade på i natten och kunde till sist skymta Köpenhamn. Vi valde att gå i stora rännan då denna låg rakast mot mål. Det var rätt tät färjetrafik även på natten där vi fick hålla upp för två större fartyg. Vi fick också uppleva dags sol i totalt mörker när vi blev upplysta av ett av färjornas sökarljus. Det var bra flås i lyktorna! Det var just här vi såg en vit lanterna swissa förbi snabbt som ögat. Vem var nu detta? Har vi blivit omseglade under natten? Vi låg och körde mot lanternan sista biten mot Drodgen.

Nu började även gryningen göra sig till känna vilket även det vita skenet gjorde. Det var Expressen! Var kom han ifrån? Vi lyckades gå om honom innan rundingen och tog kurs norr om vindparken med gennakern hissad igen. Fyra gippar senare hade vi rundat Höllviken. Sedan en sträckare mot Trindelrännans bropelare.

Nu började två andra båtar närma sig snabbt! Det var Kracer och en Seascape. Vi orkade hålla Karcer bakom oss lite norr om Limhamn sen blev vi överkörda. Seascapen klarade vi nästan hela vägen in mot mål. De hade code uppe och kunde sträcka mållinjen direkt medans vi fick gå lägre,men ändå högt och avsluta med genua. I vanlig ordning så broachade vi även detta året då det kom en körare precis innan mål när vi skulle plocka och byta till genua. Detta blev en otroligt rolig segling för oss med en stolt 3:e plats. Även detta året var det ett toppen arrangemang av LBS. Stort plus för den goda maten som serverades efter målgång.

Tyvärr blev det inte mycket fotat eller filmat. Men det var andra som hade kameran framme.

Besättning bestod av: Marcus och Martin

Resultat

Bilder

 

Fyrtorn 2015

 Lånade bilder från https://bjornandannette.wordpress.com/

25 maj 2015

Comments powered by Disqus
Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)