LiFePO4 installation

Jag hade funderat på batteri byte men resonerade att så länge den gamla AGM banken var fräcsh fanns det ingen anledning att kasta ut dessa. Men så la plötsligt ett batteri av. Ett nytt inhandlades så fort det bara gick då det var segling helgen efter. Men det skulle visa sig att det var fler batterier som var på väg att ta slut. Ett av tre batteri var ok vid mätning med en batteriprovare. Skulle jag dra igång övergången till Lifepo4 när säsongen redan hade startat? En snabb koll på väderprognosen. Regn i 2veckor! Vi kör!

Hårdvaran hade inhandlats vid tidigare tillfällen. Passade på när det fanns kampanjer på de olika produkterna. Det fanns också en hel del att tjäna genom att titta utanför gränsen. Det som återstod var batterierna och förbruknings material så som pressverktyg, kabelskor, kabel, säkring, säkringshållare och huvudbrytare. Vad gäller batterierna föll valet på Ev-power. Batteribanken bestod av 3st AGM på 70Ah. Dessa ersattes av Ev-power 2x90Ah LifePo4.

Min shoppinglista såg ut så här:

x Batteri 2x90Ah, 12000:-

x Laddare Victron Blue smart ip22 30Ah, 2092:-               

x Batterivakt Victron BP-65, 429:-

x Batteri monitor Victron BMW-712 Blue smart, 2200:-

x Huvudbrytare, 100:-

x Automatsäkring (förbrukare), 199:-

x Huvudsäkring 200Ah, 75:-

x Säkringshållare, 70:-

x Kabel 10mm2 (Förbrukare, laddning), 870:-

x Kabel 50mm2 (Matning, generator, start), Ingen kostnad

x Kabelskor, 300:-

x Relä (kontrollerad laddning vid underspänning), 60:-

x Pressvertyg, 400:-

Total kostnad: 18795:-

Jag valde att dra om matningen till mina två förbrukar punkter för att säkerställa att kabeln var ok och av rätt dimension. Samma sak mellan batteri, generator och startmotor. Är man osäker på de olika dimensionerna finns det det en bra kabelkalkylator här. Tänk på att både plus och minus skall räknas in i den totala längden.

Några saker fanns det att tänka på:

x Vid parallelkoppling av två batterier bör du göra ström uttaget från ena batteriets minus pol och plus från det andra. Detta för att få så jämnt uttag från cellerna som möjligt.

x Likadant gäller vid laddning. Plus från ena batteriet och minusen från det andra.

x Batterivakter som BP-65  och många andra kan bara hantera ström åt en riktning. Var noga vid inkoppling. Koppla laddningen (landströms laddning) innan batterivakten.

x Programera BP-65 UTAN last. Alltså inget inkopplat på utgående skruvterminal.

x Köp laddare med låg backström. Då kan du ha laddaren inkopplad på batteriet hela tiden trotts att du inte laddar. Victron Blue smart är branschledande inom detta. 

x Koppla din batterimonitor BMV-712 utanför huvudbrytaren och innan batterivakten. Då är den tillslagen hela tiden och du kan upptäcka krypström eller andra fel lättare. Förbrukningen av denna är minimal och inget man behöver oroa sig för.

x Jag valde att koppla generatorn över huvudbrytaren. Detta för att säkerställa att ALLT är brutet. Nackdel kan vara om huvudbrytaren skulle råka kopplas från under motorgång. Risken är då att generatorn går sönder. Men jag valde ändå detta.

x Krympslang med lim på alla anslutningar. Detta för att stänga ute syret som annars angriper kopparn.

x Koppla ifrån dina batterier på batteripolerna vintertid. Nyttja istället din laddare om du behöver 12v i båten.

x Jag lämnade motorkretsen med panel utanför installationen. Skulle underspännings skyddet lösa ut kan du ändå nyttja motorn. 

När det gällde installationen ville jag få det så kompakt det bara gick. Jag lyckades hitta plats i min batterilåda som gjorde att kabeldragningen blev minimal. Det går också att plocka bort hela installationen och ta hem den om man skulle vilja det.

Landströmsladdning: Jag valde som jag beskrev Victron Blue smart ip22 30Ah. Då laddaren endast har ip22 klassning bör den sitta i ett torrt utrymme. Tänk på att det kan gå hål på slangar, tankar mm och ev. slagvatten. Jag valde att styra laddaren via BMV-712:s relä utgång. Ett två poligt relä med spolspänning 12v som sluter och bryter på 220V sidan av laddaren. Hittade information om att det aldrig är bra att reglera laddningen på 12V sidan då det kan skada laddaren på sikt. Precis som när man laddar ett vanligt batteri. Kablarna på batteriet och sedan 220v kontakten. BMV-712 programerades så att reläutgången aktiverades vid spänningen 12v. När spänningen sjunker till denna nivå startas laddningen per automatik (om landströmmen är kopplad). Likadant gjordes vid avslutad laddning. BMV-712 programerades till bryta vid 13.5V. Med denna lösning kan man säkert ligga med landström inkopplad utan att mekaniskt behöva koppla ur och in sin laddare. Vad jag läst mig till är det aldrig bra att hela tiden "toppa" sina LifePo4 batterier utan de trivs bäst med 50% av sin kapacitet. Så att ladda konstant under längre perioder försämrar livslängden. 

Under/överspännings skydd: Är man osäker på programeringen av denna finns det en enkel video här. Tänk på att programera UTAN förbrukare inkopplade på skruvterminalen. Jag satte underspänningen till 12V. Då finns det kräm kvar till att ev. starta motorn utan att batterierna skadas. Valde också att använda en av relä utgångarna för att få en indikation på när BP-65 löst ut med hjälp av en led som sitter väl synlig ihop med BMV-712.

Generator: Har man en äldre generator så kan man bli förbryllad över att man ibland har två B+ anslutningar. Detta tyder på att man har en inbyggd skiljediod i sin generator. Denna används om du vill separera två batteribankar. Detta är en ineffektiv lösning idag, då man istället har lösningen utanför generatorn med hjälp av relä. Är man osäker på hur man ska koppla finns det nyttig information här och här . 

Bilder

Det skall tilläggas att jag inte är någon utbildad elektriker. Installationen är gjord på mina egna ideèr och tankar med information hämtad från nätet. Installationen gör och har fungerat felfritt under hela året. Jag har dessutom inte behövt ladda med hjälp av landström. Nu är vi inte några långseglare men jag är förbluffad över kapaciteten. Jag har gjort försök att tömma banken utan att lyckats.

3 dec 2019

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)