Båtmek

Har i veckan fixat med storskotsvagnen som jag inte tyckte fungerade på det sätt jag ville. Ute i ändarna,i sittbrunns sargen satt tidigare lösa dubbelblock i en ögla vilket inte var någon höjdare. Så fort man skulle jobba med vagnen ville blocken vrida sig och böja sig uppåt. Det gjorde att blocket låste skotlinan. Bytade ut dessa till Harken Bullet´, dubbel stående. Detta var ett lyckat val på våran 78:a så jag får hoppas de fungerar lika bra här.

Har också upplevt strul med dieselmätaren. Så efter blocken var klara började jag titta närmare på detta . Efter lite mätning på bränsleinstrumentet kom jag fram till att det var kass. Ordnade fram ett nytt till dagen där på. Kopplade på strömmen. Samma strul som innan! Mätaren bara rusar i topp. Kan det vara så att även givaren var dålig? Knackade för att konstatera nivån i tanken. Verkade inte vara mycket kvar. Vi gick ju för motor hem i höstas vid hemsegling och har även gått för maskin en del i år. Nåja,av med givaren. Då visar det sig att tanken nästan är ful!!. Då undrar man ju direkt hur lite maskinen egentligen dricker? Min slutsats är : MYCKET LITE!!

Belsöt mig ändå för att byta givare till en stångflottör istället för en armflottör. Mätte och kontrollerade måtten och körde iväg för att ordna en givare. Väl tillbaka kom bakslag nr2. Sidoväggen i tanken lutar så kraftigt att jag omöjligt får dit givaren. Tror det berode på att givaren har betydligt större diameter i botten och att det gjorde att den kom längre ut "i sidan". Så efter lite förbarmande så åkte den nya ut igen och den gamla tillbaka! Mitt sista hopp stod till att byta givar och instrumentkablar när jag ändå hade allt ute. På med strömmen igen! YES, allt fungerade som det skulle!!

Så finns det någon annan Finngulf 33 ägare där ute som står i akt med givar byte så vill jag ta tillfället att informera om att det endast går att ha hävarms givare till denna båttyp.

5 Jun 2013

Go back to top
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)